Snorking og søvnapnè

Snorking er bråkete pusting under søvn og skyldes vibrasjoner av en eller flere områder i de øvre luftveiene. 45 % av befolkningen snorker av og til, mens rund 25 % snorker hver natt

Snorking og søvnapnè ( obstruktiv søvnapnè syndrom, OSAS)

• Snorking er bråkete pusting under søvn og skyldes vibrasjoner av en eller flere områder i de øvre luftveiene.
  • 45 % av befolkningen snorker av og til, mens rund 25 % snorker hver natt
  • Selv om snorking er hovedsymptomet på  søvnapnè, er det bare 0,5-4 % av befolkningen som har det.
  • Forenklet deles alvorligheten av søvnapnè inn etter hvor mange pustestopp/ hendelser man har pr time i løpet av natten
    • 5-14 pustehendelse pr time: Mild søvnapnè
    • 15-30 pustehendelse pr time: Moderat søvnapnè
    • 30+ pustehendelser pr time: Alvorlig søvnapnè

Ved pustestopp er det slik at bakre del av tungen ligger helt inntil bakre del av svelgveggen, slik at luftpassasjen til lungene stenges helt eller delvis av.

Symptomer på søvnapnè

Blant symptomene regnes tretthet, hodepine, konsentrasjonsvansker, irritabilitet, personlighetsforandringer og nedstemthet, men også relasjonsproblemer og nedsatt libido.

Årsaker til søvnapnè (etiologi)

• Alder: Forekomsten av søvnapnè øker med alderen
  • Kjønn: Flere menn enn kvinner, forekomsten hos kvinner øker i overgangsalderen
  • Fedme: Økt Body Mass Index(BMI) gir økt forekomst av søvnapnè
  • Anatomiske forhold: Små tilbakeliggende kjever, store mandler, skjev neseskillevegg, polypper i nesen.
  • Sosiale vaner: Røyking og alkoholforbruk øker risikoen for å utvikle søvnapnè
  • Medisinske årsaker: Noen hormon relaterte sykdommer/ tilstander. Noen neuromuskulære sykdommer.

På sikt kan ubehandlet søvnapné føre til høyt blodtrykk, hjerteinfarkt og hjerneslag.

Studier viser at personer med søvnapné har syv ganger forhøyet risiko for å komme ut for en bilulykke.
Diagnosen obstruktiv søvnapnè

Gullstandarden for å stille denne diagnosen er å overnatte i et søvnlaboratorium, hvor man utfører en polysomnografi.

Loviseberg sykehus og Akershus universitetssykehus(AHUS) utfører slike tester

Behandling av søvnapnè

• Vektreduksjon
  • Røykestopp og redusere alkoholinntak
  • CPAP: Continuous positive airway pressure
    • Nesemaske man sover med, problemet er at mange pasienter ikke takler å sove med denne (lav compliance)
    • Kirurgi
      • Kirurgi av de øvre luftveiene
      • Nesekirurgi: Fjerne polypper, rette opp skjev neseskillevegg
      • Snorkeskinner
        • Best effekt på snorking samt de milde og moderate formene av søvnapnè
        • Lett å bruke, ingen irreversible inngrep
        • Man tar avstøp av over- og underkjeven som så sendes til en tanntekniker for framstilling. Bruk av snorkeskinne krever enkel oppfølging.

Vi ved Tann- og Kjeveklinikken har et tett samarbeid med flere teknikere og kan derfor tilby flere typer snorkeskinner.

Kom innom for en prat vedrørende dette!