Tannlege utfører tannbehandling på en pasient
Undervalg +
Hjem - Pasientinfo - Tannlegespesialister - Spesialister i tannkjøttsykdommer og tannimplantater

Spesialist i tannkjøttsykdommer og tannimplantater

Periodontitt, tannproteser og tannkirurg på Rommen

Tann- og kjeveklinikken på Rommen, Stovner bydel, Oslo

Andre navn på disse spesialistene er; Spesialist i periodonti, periodontist eller periospesialist

Dette er tannleger som har fullført sin 5 års grunnutdannelse som vanlig tannlege ved et universitet (Oslo, Bergen og Tromsø). Deretter må de ha jobbet i minimum 2 år som vanlig tannlege før de kan søke på spesialistutdannelsen. Videreutdannelsen innen tannkjøttsykdommer er et 3 års fulltidsstudium på et av universitetene. Dette betyr at for å bli spesialist må man gjennom 8 års utdannelse ved Universitetet.

Disse spesialistene fordyper seg i behandling, forebygging og rehabilitering av blant annet sykdommen periodontitt, også kalt pyrrea / phyrrea på folkemunne. Ved denne sykdommen mister man gradvis støttevevet rundt tannen, som til slutt kan ende med tannløsning der tannen faller ut og er tapt.

Spesialister i tannkjøttsykdommer har som oppgave å forebygge og behandle sykdommer i tennenes støtteapparat. Samtidig skal de også kunne utføre rehabilitering etter tanntap.  En av metodene for å erstatte tapte tenner er tannimplantater. Periodontisten er egentlig en tannkirurg, og de mest typiske kirurgiske inngrep de utfører er innsetting av implantater eller behandling av periodontitt. Spesialiteten kan derfor delvis karakteriseres som en kirurgisk spesialitet. Tannimplantater har som oftest god prognose, men dette er avhengig av kirurgen som setter inn implantatet. Her er det erfaring og kunnskap som gjelder.

Prinsippet ”øvelse gjør mester” er gjeldende også her. Siden spesialister ofte har et større volum på alle sine kirurgiske inngrep, får de mer øvelse og erfaring enn de fleste allmenntannleger. Dette er gunstig for pasientene, da bedre operatør sannsynligvis betyr bedre prognose på behandlingen. Sett i lys av at spesialistene har lengre utdannelse enn allmenntannlegen, så vil prisene hos spesialisten være noe høyere. Derfor er det viktig ikke bare å vurdere prisen på tannimplantater og kirurgiske inngrep, men også sammenligne operatørene som skal utføre inngrepet.

Biologien bak sykdommen periodontitt er kompleks og langt i fra fullstendig kartlagt. Periospesialisten har gjennom sin videreutdannelse fordypet seg innen forskning og tilgjengelig vitenskap på sitt fagfelt. Vi på Tann- og kjeveklinikken på Rommen, Stovner bydel, har en erfaren spesialist i periodontitt ansatt. Spesialist i tannkjøttsykdommer, Professor Jan Håkansson. Han er utdannet ved Universitet i Malmø, Sverige.
loader